BOEKREVIEW: Schrijf ze onder tafel

20 juli 2021
100.000. Dat is het aantal woorden dat ieder van ons per dag consumeert. Dat blijkt uit een onderzoek van enkele slimme koppen van de Universiteit van Californië. Het gaat hier zowel over offline als online woorden. Opvallen met die ene treffende social media post, die speelse Google-advertentie of die interessante SEO-blog… het is niet simpel. Zeker in een tijd van scannende en vluchtige lezers.

De opdracht? Zorgen dat je boodschap er boenk op is. Hoe? Daarover gaat het nieuwste boek Schrijf Ze Onder Tafel!’ van Bavo Van Landeghem. 15 jaar ervaring en talrijk taalonderzoek en cases gebundeld in een vlot leesbare turf van 414 pagina’s. Vol goesting gingen wij aan het lezen en penden deze boekreview neer.

Iedereen kan schrijven

De auteur start met een uitdagend statement: “Ik wil je niet leren schrijven. Dat kan je al”. Het is dan ook vooral een erg praktisch doeboek dat je technieken aanreikt om je lezer te verleiden. Bavo Van Landeghem bundelt niet alleen de belangrijkste schrijftechnieken, maar koppelt daar ook relevante voorbeelden en oefeningen aan. Van het Agentschap voor Natuur en Bos, KAA Gent, Colruyt tot de stad Antwerpen, Thomas More en zelfs Dolly Parton: voor elk wat wils.

Niet schrijven, maar vertellen

Verder ontdekken we dat copywriters eigenlijk niet schrijven, ze vertellen en beheersen de kunst om een goed verhaal te brengen. Belangrijk daarbij is een heldere briefing van de klant (of durven doorvragen indien je dit niet krijgt ✅), het verzamelen van de juiste klanteninzichten, het hanteren van een storycanvas en voldoende denkwerk. Zeker die laatste komt in drukke periodes ook bij HiPPO jammer genoeg wel eens onder druk te staan.

Online focus

Algemene hoofdstukken (bijvoorbeeld ‘bondig schrijven’, ‘actiegericht schrijven of ‘correct schrijven’) wisselen op een prettige manier gerichte passages af. Een absolute meerwaarde daarbij is de focus op online copy: SEO, SEA, UX, Conversion Copy en Social Copy passeren allemaal de revue. Maar evenzeer baselines, slogans en campagnes bedenken wordt stap voor stap toegelicht. En je leert zelfs hoe je de tone of voice van je bedrijf of organisatie in kaart brengt.

Onze conclusie

Met veel plezier beten we ons vast in ‘Schrijf ze onder tafel’. Hier en daar beleefden we een ‘aha’-moment, af en toe kregen we nieuwe inzichten en soms vormde het een welgekomen opfrissing. Ondanks alle technieken en adviezen zijn we echter ook overtuigd dat je als copywriter zoveel mogelijk schrijfkilometers moet maken. Maar vooral: na het lezen van dit boek krijg je goesting om te schrijven.

PS. Het kortste verhaal ooit geschreven? Dat is van Ernest Hemingway. 6 woorden, meer had hij niet nodig om de lezer emotioneel te raken: “For sale: baby shoes, never worn.” Straf!

Meer leesvoer