De meest vergeten pagina op je website

Een oogstrelende homepage, wervende productpagina’s, een leuke over ons en een duidelijke contactpagina… de meest voorkomende pagina’s op een website krijgen onze volle aandacht. En terecht. Maar toch zie je dan iets over het hoofd: de errorpagina 404. Waarom dit belangrijk is? Je ontdekt het hier.

Error 404: page not found

De 404-pagina wordt standaard getoond wanneer jouw websitebezoekers terechtkomen op een URL die niet (meer) bestaat. Dat gebeurt bijvoorbeeld als een pagina verwijderd wordt, een aangepaste link krijgt of bij een typefout. De errorpagina die je dan ziet is niet alleen spuuglelijk, maar ook verre van gebruiksvriendelijk.

De 404-pagina als opportuniteit

Het slechte nieuws: 404-errors uitsluiten lukt nooit helemaal. Het goede nieuws: het is tegelijk een opportuniteit. Je kan namelijk een op maat gemaakte 404-pagina ontwerpen. Hiermee verwijs je jouw websitebezoekers door naar andere, interessante pagina’s. Het is bovendien de perfecte mogelijkheid om op een originele, verrassende of grappige manier uit de hoek komen.

Straffe voorbeelden

Walk the walk… of is het nu talk the talk? In elk geval, onze eigen 404-pagina halen we graag aan al eerste voorbeeld. Maar ook voor onze klant VIZIR creëerden we een vrolijke variant.

https://hippocommunicatie.be/404
https://vizir.be/404

Hieronder vind je nog tal van straffe voorbeelden (klik even op de link voor de geanimeerde versie):

Kan jij ons het verschil uitleggen tussen walk the walk en talk the talk? Of ben je klaar om van jouw 404-pagina een opportuniteit te maken? Let’s meet!

PS. Hou zeker deze 3 pro-tips in het achterhoofd

  • Vaak weten bezoekers niet wat de term 404 inhoudt, dus leg op je 404-pagina steeds uit waarom zij op deze pagina terecht zijn gekomen.
  • Wanneer je een URL aanpast stel je een redirect in. Dit is een verwijzing van de oude naar de nieuwe link.
  • In Google Search Console kun je eenvoudig zien welke pagina’s een 404 foutmelding geven.

Deel deze post

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Op 6 weken tijd steken wij jouw bedrijf in een nieuw on- en offline jasje.

Op 6 weken tijd steken wij jouw bedrijf in een nieuw on- en offline jasje.

Have a cookie
Aanvaard dit lekkers om te blijven genieten van onze website!
Have a cookie
Aanvaard dit lekkers om te blijven genieten van onze website!