Tobias & Marlies tandpasta

De 5 meest gemaakte fouten op social media

2 november 2018
Met een doordachte social media strategie geef je je bedrijf een stevige boost. Een onbezonnen aanpak werkt juist contraproductief. Bovendien is je online reputatie herstellen zo moeilijk als tandpasta terug in de tube te krijgen. Trap dus zeker niet in deze 5 meest gemaakte fouten op social media.

Aanwezigheid op alle social media netwerken

Tenzij je McDonald’s of Ryanair heet, is het zeker niet nodig om op elk social media kanaal aanwezig te zijn. Waarom? Als bedrijf heb je een bepaalde doelgroep. Deze (potentiële) klanten zijn ook niet op elk platform aanwezig. Richt je dus op de 1, 2 of maximum 3 kanalen waar je je doelgroep het best bereikt.

Een onvolledig profiel

Een ontbrekende omslagfoto, een fout telefoonnummer of niet werkende website-url… niets zo slordig als een profiel dat onjuist of onvolledig is. Bovendien zijn er heel wat mogelijkheden om een eerste indruk te maken die nog lang blijft nazinderen:

  • Een wervende omslagfoto die past bij de uitstraling van je bedrijf
  • Een duidelijk logo als profielfoto waardoor bezoekers je merk makkelijk herkennen
  • Alle beschikbare informatie correct invullen en doorlinken naar je website, blog of contactpagina
  • Op Facebook kan je je profiel verrijken met diensten, een verhaal, teamleden of uitgelicht beeldmateriaal.
  • Op LinkedIn kan je dan weer je profiel opmaken in meerdere talen.
  • Op Instagram tenslotte heb je de mogelijkheid om je beste stories te bundelen tot hoogtepunten

Te veel tekst

Thans, bijgevolg, desalniettemin, enzovoort. Behalve als je over een teletijdmachine beschikt richting Middeleeuwen overtuig je er niemand mee. Schrijf je posts dus zoals je praat. Kort, krachtig en doorspekt met humor. Ook ellenlange opstellen vermijd je best. Hou je posts onder de 150 tekens en verwijs door naar je website voor meer info of als je je gewoon echt niet kan inhouden.

Geen contentplan

Bekijk social media niet als een verplichting, maar een opportuniteit. Het is een cruciaal deel van elke succesvolle marketingmix. Net als stilstaan bij de strategie die je gaat toepassen. Enkele vragen die je op voorhand beantwoordt:

  • Bereiken we onze doelgroep via dit kanaal?
  • Hoe frequent posten we op elk kanaal?
  • Welke categoriëen gebruiken we?
  • Wat voor beeldmateriaal hebben we nodig?
  • En wat is onze advertentiebudget?

Deze vragen en de antwoorden vang je feilloos op in een contentplan. De ideale manier om het overzicht te bewaren over de boodschappen die je via social media uitstuurt.

Te weinig interactie

Social media biedt jouw toekomstige klant de kans om op een eenvoudige manier vragen te stellen of een mening te uiten over jouw product of dienst. De verwachting is dan ook dat er zeer snel een antwoord volgt. Probeer steeds binnen het uur te reageren of op zijn minst te antwoorden dat je er snel op terugkomt.

Bovendien kan je soms ook een negatieve boodschap ontvangen. Terecht of niet, ons advies blijft hetzelfde. Tel tot 10 en blijf altijd vriendelijk in je reactie, zelfs met een knipoog. Indien mogelijk handel je klachten of problemen in een privébericht of e-mail verder af.

Wil jij graag sparren over de beste social media aanpak voor jouw bedrijf? Of toch eens proberen tandpasta terug in de tube te duwen? Je kan ons in beide gevallen hier contacteren!

Meer leesvoer