Marlies voetbal

11 tips om de Messi van social media te worden

24 oktober 2017
Christiano Ronaldo is gisteren dan wel gekroond als speler van het jaar door FIFA, persoonlijk zijn we meer een Messi-fan. Iets minder geprogrammeerd, iets meer frivoliteit. En dat laatste is meteen ook een goede aanpak voor jouw social media.

Droom jij ervan om je concurrenten voorbij te dribbelen alsof ze lege clouds zijn, likes, shares en clicks te scoren aan de lopende band en een online wereldster te worden? Met dit elftal aan HiPPO-tips word jij de Messi van social media:

1. Het oog wil ook wat

De eerste indruk blijf hangen, dat is een wetenschappelijk feit. Een pagina met mooie profielfoto, prikkelende achtergrondafbeelding, accurate informatie en juiste call-to-action knop is een absolute vereiste.

2. Bepaal de interesses van je doelpubliek

Via A/B-tests, via wat gegoogle, via marktonderzoek of gewoon buikgevoel. Bepaal én speel in op de interesses van je doelpubliek.

3. De aanhouder wint

Aanwezig zijn is niet genoeg, social media moet je onderhouden. Twitter, Facebook of Instagram een aantal keer per week en LinkedIn maandelijks. Er zijn trouwens heel wat handige tools die je toelaten om alles op voorhand in te plannen, denk maar aan Hootsuite, Buffer of Facebook Business Manager.

4. #Waar #zijn #die #hashtags

Een – zij het licht aangepaste – levenswijsheid van Regi, dat kan nooit verkeerd zijn. Laat die handjes, excuseer hashtags dus maar zien. Ze zijn fun om je boodschap mee te versterken. En zorgen bovendien dat je trending wordt.

5. Een blik achter de schermen

Een vlieg op de muur zijn … iedereen droomt er weleens van. Gun je volgers dus geregeld een blik achter de schermen. Van jezelf, van je collega’s, van een klant, … mogelijkheden zat.

6. You talking to me?

Thans, bijgevolg, desalniettemin, enzovoort. Daarmee overtuig je niemand. Schrijf je posts zoals je praat. Kort, krachtig en doorspekt met humor.

7. Keep it real

Consumenten van vandaag ruiken vanop een kilometer afstand of iets in scène is gezet. Vermijd geurtjes en blijf dus ten alle tijd authentiek.

8. Give & take

Een relatie is geven en nemen, ook online. Betrek je volgers. Stel hen vragen, organiseer wedstrijden, geef gadgets gratis weg, vraag foto’s op, … Je zult verbaasd zijn hoe graag ze meewerken.

9. Niet te vroeg, niet te laat

Timing is alles. Via Facebook statistieken kan je bijvoorbeeld perfect zien of je volgers vroege vogels zijn of eerder nachtbrakers. Stel je posts hierop in.

10. Analyseren, analyseren wie het goed doet zal het leren

Het is afgezaagd maar meten is nu éénmaal weten. Via Facebook Insights, Google Analytics of een andere tool gebruik de data strategisch in jouw voordeel.

De laatste tip krijg je er gratis en voor niets bij: have fun!

Ben je toch meer fan Christiano Ronaldo? Of wil je graag een ervaren Pep Guardiola aan de zijlijn? Aarzel niet en transfereer jezelf naar team HiPPO communicatie & design!

Meer leesvoer